Lelystad 2018
In 2018 hebben we weer een kennismakingsdag voor de zijspannen. Zondag 3 juni
Home

Oschersleben met prachtige resultaten.

 

 

Het laatste weekend van juli was het tijd om te gaan rijden op het circuit van Oschersleben in Duitsland.
Een circuit wat voor Robbert bekend was uit zijn tijd als passagier maar voor Jarno een nieuw circuit om te gaan ontdekken.
Op de vrijdagmiddag deed zich nog een kans voor om een vrije training te rijden, deze werd genomen om samen het circuit te gaan verkennen.
Ondanks het nieuwe circuit werd er toch het tempo al snel opgevoerd en dit bleek ook uit de rondentijden.
Al in deze eerste vrije training zaten we al op een rondentijd van 1:45 wat voor ons al een goed uitgangs punt was voor de rest van het weekend.

Op zaterdag tijd voor twee trainingen en een wedstrijd.
De eerste training werd er nog gereden met een oude achterband om te zien of deze nog genoeg grip gaf om de tijden te verbeteren. Helaas was deze band toch op maar werd de tijd wel verbeterd met 1 sec.
Na wat aanpassingen aan het zijspan te hebben verricht en met een verse achterband werd de tweede training begonnen.
Helaas zaten we in het gedrang van vele zijspannen waardoor we geen vrije ronden hebben kunnen rijden. Toch wisten we de nodige ruimte te vinden om een goede ronden te rijden en dit wat te zien in de rondentijd van 1:42.2
Zeer tevreden want dit bleek de 2e tijd te zijn met maar 0,2 sec achter de snelste. Voor het eerst mochten we vanaf de eerste startrij starten.
De wedstrijd ging over 14min +2 ronden, iets wat voor ons ook weer nieuw was ipv een aantal vaste ronden.
Een goede start maakte het dat we als eerste bij de eerste bocht waren en aan de leiding van de wedstrijd. Dit konden we 3 ronden volhouden tot we in de chicane een klap hoorde aan de voorzijdje van het zijspan. Tijdens het rijden kon er niet goed gevoeld worden wat er kapot zou zijn en werd besloten om door te rijden. Wel moest het tempo zakken en het gevoel aan de voorkant was niet meer helemaal vertrouwd. Toch wisten we als 4e te finishen in de eerste wedstrijd.
Bij terugkomst werd het zijspan nagekeken en het probleem gevonden, een gebroken ophanging waar de stroomlijn op hangt.
Dit werd gerepareerd om toch deel te kunnen nemen aan de wedstrijd op de zondag.
Het weer was op de zondag weer goed met 30 graden maar met veel wind, at je goed merkt op het rechte stuk.
Ook voor onze tweede wedstrijd stond 14min + 2 ronden op het programma.
Vanaf onze 2e startplek weer een super start en gaan weer aan de leiding van de wedstrijd.
Een ruime voorsprong kon er worden uitgebouwd op de nummers 2 en 3.
Maar bij Robbert begonnen de pijntjes te komen in de handen en het tempo ging hierdoor omlaag. Helaas was tijdens de wedstrijd niet goed te zien hoe lang de wedstrijd nog was.
En omkijken wat de marge was op de nummer twee lukte ook niet.
Helaas kwam nummer 2 ons voorbij 3 bochten voor het start/finish stuk, geen probleem wed gedacht we pikken aan en gaan er alsnog voorbij.
Dit pakte helaas anders uit, toen we het rechte stuk op draaien stonden ze met de finishvlag te zwaaien.
Dit was balen dat we net 3 bochten voor het einde zijn ingehaald. Maar aan de andere kant toch tevreden over dit resultaat.
En ook dit keer waren we het snelste van allen met een rondetijd van 1:41.1.
We zijn tevreden met dit weekend waar we ook onze voorsprong hebben kunnen vergroten in het kampioenschap. En nu staan we op 19 punten voorsprong op de nummer twee.

Omdat de volgende en laatste wedstrijd pas in oktober is staat er een lange pauze te wachten. Toch gaan we proberen om nog deel te nemen aan het IDM/ONK wat volgende maand is ook op het circuit van Oschersleben.
Dit om onze pauze te verkorten en hopelijk nog meer snelheid te vinden op het circuit.

 

Achtste plaatsen stemmen Endeveld en Remmé niet tevreden

Met twee achtste plaatsen is Kees Endeveld met bakkenist Jeroen Remmé zondagmiddag niet geheel tevreden uit België teruggekeerd.

Toch ziet het duo perspectief voor de races op het circuit van Schleiz, over drie weken.

Op het circuit van Zolder had het zijspanwegraceteam Drugsadvies Sidecarshop Racing dit weekend gehoopt op hogere klasseringen. Die zaten er evenwel voor het team uit Grolloo niet in tijdens races in het kader van het IDM, het internationale Duits kampioenschap.
In de kwalificatie kampten Endeveld en Remmé met veel wielspin en dat euvel kon het duo niet oplossen voor de eerste race op zaterdag begon.

Die eerste wedstrijd begon het span van Drugsadvies Sidecarshop Racing redelijk, maar na vier ronden kwamen de problemen met de grip van de banden opnieuw om de hoek kijken. “We hebben met hangen en wurgen onze achtste plaats kunnen vasthouden”, aldus stuurman Endeveld. “Op het eind hadden we nog pech dat we in de uitloopronde stil kwamen te staan, maar toen waren we de finishlijn gelukkig al gepasseerd.”

Zaterdagavond werd de Kawasaki goed onder handen genomen en kon het euvel van te weinig grip worden opgelost. Dat kwam in de wedstrijd zondagmiddag direct tot uiting. De rondetijden gingen met anderhalve seconde omlaag en dat leek een goede uitgangspositie te worden voor een prima klassering.

Endeveld en Remmé vochten een fraai duel uit met het Zwitserse team Rutz, maar toen kwam er enig lichamelijk malheur bij Endeveld. “Ik kreeg last van een slapende voet en had daardoor moeite om goed te schakelen. Er gingen ons drie combinaties voorbij, maar gelukkig hebben we er twee kunnen terugpakken”, aldus Endeveld na afloop. Net als zaterdag eindigde team Drugsadvies Sidecarshop Racing op de achtste plaats. “Over de klasseringen zijn we niet tevreden, maar de verbetering van de rondetijden op zondag geeft wel vertrouwen voor de volgende races”, liet Kees Endeveld weten.


Voor die komende races strijkt het zijspandeelnemersveld neer op het circuit van het Duitse Schleiz, waarop 29 en 30 juli de volgende ronde voor het IDM wordt afgewerkt.

 

Zoek in nieuwsberichten

Plaatwielen
Hard aluminium geanodiseerd
€ 67.57 excl. b.t.w. (€ 81.75 incl. b.t.w.)
Wie is er on line?
We hebben 5 gasten online
Kettingsponsor Spruit